page contents
بلاگجست‌وجوی منابع و اطلاعات

نقشه راه جستجوی حرفه‌ای در گوگل

همه ما با دوست خوبمون «گوگل» آشنایی داریم. ولی واقعا چقدر می‌شناسیمش؟

شاید شما هم معمولا در جستجوی اطلاعات مورد نیاز خودتون از موتورهای کاوش دچار یأس و ناامیدی شده باشید.

ساعت‌ها وقت صرف می‌کنید . جستجو می‌کنید اما در نهایت به نتیجه دلخواه نمی‌رسید.

ما تلاش می‌کنیم تا طعم شیرین جستجو و رسیدن به نتایج بازیابی دلخواه رو به شما بچشونیم.

اونم به زبان خودمونی و خوشمزه.

 

 

جستجو

با توجه به میزان استفاده شاید لازم نیست که درباره اهمیت و ضرورت استفاده از گوگل صحبت کنیم.

هیچ‌کس از جستجو در اینترنت بی‌نیاز نیست. خصوصا اگر برای کسب و کار یا زندگی روزمره به اطلاعات وابسته باشه.

تصور می‌کنیم کاوشگرها هرچه در وب هست را بازیابی کرده و در اختیار ما قرار می‌دن اما واقعیت این نیست.

متاسفانه موتورهای جستجو جوری که از اسمشون بر میاد همه مطالبات ما رو به شکل مطلوب بازیابی نمی‌کنند.

در این سلسله مطالب ما ابتدا کمی درباره ماهیت گوگل صحبت می‌کنیم و بعدش به بیان عملکرد و روش جستجوی حرفه‌ای می‌ریم.

     بیشتر بخوانید: مفاهیم تکمیلی و نکات ریز جستجو

تاریخچه گوگل

نخستین بار در سال 1998 دو دانشجوی دکتری به نام‌های لری پیج و سرگئی برین از دانشگاه استنفور، گوگل را تاسیس کردند.

این دو دانشجو که به نام “مردان گوگل” شناخته می‌شوند در سال 2004 سهام اولیه این شرکت را به فروش رساندند.

لری پیج و سرگئی برین به همراه اریک اشمیت عهد بستند که تا سال 2024 در کنار هم کار کنند. گوگل از واژه گوگول به معنی “یک با صد صفر” است.

در طول این سال‌ها گوگل تغییرات بسیار چشم‌گیری داشته است. برنامه‌ها و امکانات زیادی را برای استفاده کاربران اضافه کرده‌است.

به نحوی که به ابزار کاربردی برای پژوهشگران و هر کسب و کاری تبدیل شده است. شاید دیگر نتوان اینترنت بدون گوگل را تصور کرد.

تصویر زیر مربوط به اولین صفحهٔ اصلی گوگل که ظاهری ساده دارد در آن از کدهای HTML استفاده نشده‌است.

 

Google98این صفحه مربوط به سال ۱۹۹۸ می‌باشد.

توسعه و محصولات

از زمان راه‌اندازی این سرویس تا کنون، این شرکت چندین کمپانی بزرگ دنیا از جمله یوتیوب، اندروید و موتورولا را خریده است.

گوگل علی‌رغم توسعه و پیشرفت در طی این سال‌ها چالش‌هایی را نیز پشت سر گذاشته است.

این کاوش‌گر میلیاردها صفحه وب را در بانک جستجوی خود ذخیره می‌کند تا کاربران به نتیجه دلخواه برسند.

در سال 2003 نیویورک تایمز از گوگل شکایت و اعلام کرد ذخیره محتویات سایت‌ها را تخلف در حق تکثیر محسوب می‌شود.

گوگل بوکز هم در سال 2005 از طرف انجمن نویسندگان آمریکا مورد انتقاد و شکایت قرار گرفت.

در پی این شکایت دادگاه نیویورک دستور داد که گوگل اسکن کتاب‌ها را به آمریکا، انگیس، استرالیا و کانادا محدود کند.

دادگاه مدنی هم در اواخر سال 2009 از گوگل خواست که کتاب‌های لامارتینیر را از بانک داده خود حذف کند.

در سال 2010 جستجوی تصاویر گوگل روزآمد شد و تصاویر بندانگشتی با حرکت موس بزرگتر می‌شدند.

در ژوئیه 2010 تعریف واژگان انگلیسی در نتایج جستجوی گوگل به نمایش درآمد که بسیار استقبال شد.

نتایج بازیابی شده براساس الگوریتمی رتبه‌بندی می‌شود که مرتب تغییر می‌کند تا نتایج براساس کیفیت محتوا ارائه شود.

گوگل در زمینه نرم‌افزار هم محصولات زیادی تولید کرده است. از جمله مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

سیستم عامل کروم

سیستم عامل آزاد و متن باز که برای لپتاپ‌های ارزان و برمبنای پردازش ابری طراحی شده بود.

با این سیستم عامل نیازی به نصب نرم‌افزار دیگری نبود و تمام برنامه‌ها از طریق وب قابل دسترسی بود.

مرورگر کروم

گوگل در سپتامبر 2008 مرورگر کروم را به صورت آزمایشی برای صد کشور فعال کرد. این مرورگر تفاوت‌های زیادی با رقبایش ندارد.

مرورگر کروم به علت رابط کاربری و امکان نشانه‌گذاری راحت صفحات به زودی در سطح وسیع استفاده شد.

این مروگر که ابتدا برای ویندوز تهیه شده بود، با در اختیار قراردادن کدها، برای سیستم‌های عامل دیگر هم مورد استفاده قرار گرفت.

سیستم عامل اندروید

اندروید سیستم عاملی است که گوگل برای گوشی‌های همراه برپایه هسته لینوکس عرضه کرد.

بر این اساس گوگل با همکاری شرکت‌های HTC، سامسونگ و LG گوشی‌های سری نکسوس را عرضه کرد.

علاوه بر این‌ها گوگل ابزارهایی برای استفاده آنلاین هم به کاربران ارائه کرده است که به رسانه و شبکه اجتماعی مربوط است.

  • پلاس
  • ارث
  • مپس
  • داکس

از جمله برجسته‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای گوگل است. البته گوگل پلاس غیرفعال شده است.

لازم به ذکر است که گوگل به طور مداوم برنامه‌ها و خدمات خود را بازنگری می‌کند و هرجا احساس کند آن را حذف می‌کند.

در این مجموعه مباحث قصد داریم هرآنچه که به گوگل و استفاده بهینه از آن مربوط می‌شود بیان کنیم.

     بیشتر بخوانید: گام‌های جستجوی کلیدواژه‌ای

نقشه راه جستجوی حرفه‌ای در گوگل

در عصری که گوگل به مدد هوش مصنوعی روز به روز هوشمندتر می‌شود لازم است ابتدا نحوه رفتار این موتور جستجو را بشناسیم.

همه ما در تعامل با هر سیستمی نخست باید نحوه عملکرد آن سیستم را بشناسیم که برای گوگل نیز این امر صادق است.

بنابرای برای اینکه جستجوی مطلوب و رضایت‌بخشی در گوگل داشته باشیم لازم است با مفاهیم کلیدی آن آشنا شویم.

ربط سیستمی در مقابل ربط کاربر

برای جستجو و بازیابی اطلاعات ما دو نوع ربط داریم

  • ربط سیستمی
  • ربط کاربر

در ربط سیستمی یک سامانه اطلاعاتی با توجه به کلیدواژه‌ای که از طرف کاربر دریافت می‌کند ارتباط را برقرار می‌کند.

به این معنا که وقتی شما کلیدواژه‌ای را وارد می‌کنید، آن کلیدواژه با موجودی داده موتور جستجو مطابقت داده می‌شود و مدارک منطبق نمایش داده می‌شود.

در مقابل ربط سیستمی ما با ربط کاربر مواجه هستیم. یعنی کاربر براساس نیاز خود تشخیص می‌دهد که آیا آن نتیجه متناسب نیاز وی هست یا خیر؟

با توجه به اینکه ربط از دیدگاه کاربر به عوامل زیادی وابسته است که شاید موتورهای جستجو نمی‌توانند آنها را همزمان در نظر بگیرند،

لازم است که کاربران با مفاهیم جستجو بیشتر آشنا شوند تا به نتایج مطلوب برسند.

عملگرهای پایه و پیشرفته

موتورهای جستجو ماهیت رقابتی دارند. به این معنا که امکانات و پیشفرض‌هایی را درنظر می‌گیرند تا کاربر به نهایت رضایت دست یابد.

گوگل نیز در این زمینه پیشتاز است. عملگرهای پایه و پیشرفته گوگل به نحوی تعبیه شده‌اند که کاربران با استفاده از آنها تفاوت نتایج جستجو را به خوبی مشاهده می‌کند.

اپراتورهای پیشرفته، در حوزه سئو نیز بسیار کاربردی است. هکرها هم از عملگرهای پیشرفته گوگل بسیار بهره می‌گیرند.

در این مجموعه ما مطالبی را بیان می‌کنیم که کاربران معمولی نیز بتوانند با استفاده از این امکانات به نتایج مطلوب دست یابند.

     بیشتر بخوانید: بازیابی اطلاعات و منبع‌یابی

برای اینکه نتایج جستجوی گوگل هرچه بیشتر با نیاز شما مطابقت داشته باشد لازم است مطابق با گام‌های زیر نقشه راه جستجوی گوگل را ادامه دهید:

arrow blackجستجو با عملگر intitle و allintitle 
arrow blackجستجو با عملگر intext و allintext 
arrow blackجستجو با عملگر های filetype ، ext و Extention 
arrow blackنکات ضروری جستجوی دامنه ای 
arrow blackجستجو با عملگر site 
arrow blackتفاوت بین جستجوی site و url 
arrow blackبازیابی صفحات مرتبط با عملگر related 
arrow blackاشتباهات رایج در جستجوی دامنه ای 
arrow blackبازیابی صفحات آسیب دیده یا غیرفعال با عملگر cache 
arrow blackاستفاده از کارکترها در جستجو 
arrow blackجستجو براساس اصطلاحات تخصصی رشته 
arrow blackمفاهیم تکمیلی و نکات ریز جستجو 

     بیشتر بخوانید: صفر تا صد استفاده از گوگل اسکولار

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را به دوستان‌تان هم معرفی کنید. درگونه پرسش درباره این محتوا را از طریق فرم انتهای این نوشته ارسال کنید. در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم داد.

 

مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا