page contents
بلاگنگارش دانشگاهی

چگونه پاراگراف علمی خوب بنویسیم؟

برای نوشتن پاراگراف علمی خوب باید به نکات مهمی توجه شود.

نکته اول اینکه هر پاراگراف با یک هدف نوشته می‌شود که این هدف در یک جمله بیان می‌شود.

به این جمله که بار اصلی هدف پاراگراف را به دوش می‌کشد جمله موضوعی می‌گوییم.

جمله موضوعی در پاراگراف نویسی

جمله‌ای که بار اصلی محتوای یک پاراگراف را به دوش می‌کشد و به ما می‌گوید که این بند به طور کلی درباره چیست؟

یک پاراگراف خوب فقط یک جمله موضوعی دارد و مابقی محتوای پاراگراف برای تکمیل جمله موضوعی می‌آیند. جمله موضوعی می‌تواند در ابتدا، میانه یا انتهای پاراگراف ذکر شود.

نمونه برای تشخیص جمله موضوعی

از جمله کسانی که در آن دوران در حوزة روشنفکری دینی فعالیت داشت، مهدی بازرگان بود. کوششهای فکری بازرگان، تلاشی بود برای ارایة راهی جدید جهت تلفیق و بازسازی سنت و مدرنیته که توجه مرکزی او به سختترین هستة سنت، یعنی دین، معطوف شده بود. او به آیات قرآنی و اقوال پیامبر و امامان استناد می‌کند تا ثابت نماید که در اسلام، هیچ تبعیضی نیست و ایدئولوژی اسلامی، همة شهروندان در رابطه با نژاد، جنس یا طبقه، از حقوق برابری در مسائل اجتماعی، سیاسی و قضایی برخوردارند.

در این پاراگراف جمله زیر جمله موضوعی است:

از جمله کسانی که در آن دوران در حوزة روشنفکری دینی فعالیت داشت، مهدی بازرگان بود.

جملات پشتیبان در پاراگراف نویسی

اگر پاراگراف رو صفحه شطرنج در نظر بگیریم جمله موضوعی شاه شطرنج به حساب میاد و جملات پشتیبان هم مثل بقیه مهر‌ها.

جمله موضوعی با هدفی در پاراگراف بیان می‌شود که جملات پشتیبان (مهره‌های شطرنج) به رسیدن به این هدف و انتقال بهتر پیام کمک می‌کنند.

انواع جملات پشتیبان

  • جملات توضیحی
  • شواهد و وقایع
  • مثال و نمونه

جملات توضیحی و توصیفی

معمولا برای توضیح و توصیف جملات موضوعی پیچیده کاربرد دارند تا باعث درک بهتر و بیشتر خواننده شوند. مانند نمونه زیر:

قطب جنوب مکانی خطرناک و خلوت است. این قاره سردترین و خشک ترین قاره روی کره زمین است. از بیمارستان ها و مواد غذایی دور است. آب و هوای غیرقابل پیش بینی می‌تواند باعث کولاک‌های ناگهانی شود که می‌تواند در عرض چند ساعت افراد را زیر چند فوت برف گیر بیاندازد.

در پاراگراف بالا جمله قرمز جمله موضوعی است و بقیه جملات پشتیبان از نوع توضیح و توصیف

جملات دال بر شواهد و وقایع

ابتدا ادعایی مطرح می‌شود و جملات بعدی شواهد یا وقایع یا دلایلی (معمولا علمی) ارائه می‌دهند تا از ادعای جمله موضوعی پشتیبانی کنند.

شربت ذرت با فروکتوز بالا برای سلامتی مضر است. بیشتر به دلیل استفاده از آن در نوشابه‌ها با اپیدمی چاقی مرتبط است. همچنین سریع‌تر از قندهای طبیعی توسط بدن شما هضم می‌شود و فشار زیادی به کبد وارد می‌کند. مصرف مقادیر زیاد شربت ذرت با فروکتوز بالا نیز می‌تواند باعث التهاب روده، دیابت و بیماری قلبی شود.

در پاراگراف بالا جمله قرمز جمله موضوعی است و بقیه جملات پشتیبان از نوع توضیح و توصیف

جملات پشتیبان برای ذکر مثال و نمونه

ابتدا ادعایی مطرح می‌شود و جملات بعدی شواهد یا وقایع یا دلایلی (معمولا علمی) ارائه می‌دهند تا از ادعای جمله موضوعی پشتیبانی کنند.

فرهنگ آمریکایی مجموعه‌ای از فرهنگ‌های سراسر جهان است. نمونه بارز آن تنوع شگفت‌انگیز غذاهای قومیتی است که آمریکایی‌ها از آن لذت می‌برند. غذاهای پاستا از ایتالیا، سالسا از مکزیک و سوشی از ژاپن همگی بخشی از فرهنگ غذاخوری آمریکا شده‌اند. مثال دیگر ورزش‌ها و بازی‌هایی است که انجام می‌دهیم. هنرهای رزمی از آسیا اکنون بخش بزرگی از فرهنگ آمریکایی است. فوتبال (فوتبال) از انگلستان و اروپای غربی آمده است تا بخشی دیگر از فرهنگ آمریکایی باشد. حتی بازی‌های تخته‌ای، مانند شطرنج و پارچیزی، از هند وارد آمریکا شده‌اند.

در پاراگراف بالا جمله قرمز جمله موضوعی است و بقیه جملات پشتیبان از نوع توضیح و توصیف

مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا