page contents
مصاحبه دکتری

مصاحبه دکتری پژوهش‌محور و آموزش‌محور چگونه است و چه تفاوتی با هم دارند؟

هر سال تعداد زیادی از دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد در آزمون دکتری شرکت می‌کنند که بر اساس دفترچه آزمون سازمان سنجش، دو شیوه پذیرش: 1. دکتری آموزش‌محور 2. دکتری پژوهش‌محور برای مقطع دکتری از طریق آزمون وجود دارد.

از مهم‌ترین تفاوت‌های پذیرش دانشجو در این دو روش دکتری پژوهش‌محور و آموزش محور می‌توان به میزان تاثیر آزمون کتبی و مصاحبه اشاره کرد.

در جدول زیر شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکتری آموزش‌محور و پژوهش‌محور به صورت مقایسه‌ای آمده است:

دکتری آموزش‌محوردکتری پژوهش‌محور
تاثیر آزمون کتبی دکتری در پذیرش50 درصد30 درصد
تاثیر سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری20 درصد20 درصد
تاثیر مصاحبه علمی و سنجش علمی در پذیرش30 درصد30 درصد
تهیه طرح‌واره (پروپوزال)20 درصد

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید یکی از امتیازات تاثیرگذار در دکتری پژوهش‌محور، تهیه طرح‌واره است.

منظور از طرح‌واره همان طرح پژوهشی اعلام شده از طرف دانشگاه یا موسسه موردنظر است که باید توسط داوطلبان متقاضی دکتری پژوهش‌محور تکمیل و به صورت مکتوب در جلسه مصاحبه همراه خود داشته باشند.

تعداد واحدهای درسی در دکتری آموزش‌محور شامل 12 الی 18 واحد است. دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی و ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر، مجاز به شرکت در آزمون جامع می‌شوند (حداقل نمره قبولی در آزمون جامع 16 است) . آنها پس از موفقیت و قبولی در آزمون جامع و با هماهنگی استاد راهنما و مشاور می‌توانند پروپوزال (طرح تحقیق پایان‌نامه) خود را به گروه ارائه دهند. در نهایت پس از تصویب گروه مجوز نگارش پایان‌نامه (رساله) را  دریافت کنند.

پایان‌نامه (رساله) مقطع دکتری آموزش‌محور شامل 18 الی 24 واحد است که دانشجویان علاوه بر آن باید حداقل دو مقاله معتبر علمی نیز داشته باشند.

حداقل نمره قبولی واحدهای درسی 14 از 20 و حداقل نمره رساله 16 از 20 می‌باشد.

طول دوره تحصیل در دوره دکتری آموزش‌محور حداقل 6 نیمسال تحصیلی و حداکثر 8 نیمسال است (تا حداکثر 2 نیمسال تحصیلی قابل افزایش است).

کدام دانشجویان از ادامه تحصیل در دوره دکتری آموزش‌محور محروم خواهند شد:

  • دانشجویانی که میانگین نمره درسی آنها کمتر از 16 باشد
  • دانشجویانی که موفق به اخذ نمره زبان نشوند
  • دانشجویانی که در آزمون جامع نمره 16 نگیرند
  • و دانشجویانی که رساله آنها غیر قابل قبول ارزیابی شود از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.

تعداد واحدهای درسی در دکتری پژوهش‌محور شامل 2 الی 8 واحد است. دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی و ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر، مجاز به شرکت در آزمون جامع می‌شوند (حداقل نمره قبولی در آزمون جامع 16 است). دانشجو در هنگام ورود به مقطع دکتری پژوهش‌محور یک عنوان پژوهشی دارای کارفرما را انتخاب و به گروه ارائه می‌دهد و پس از تائید گروه و عقد قرارداد دانشگاه با کارفرما، می‌تواند نگارش طرح پیشنهادی رساله خودش را آغاز کند. در اینجا دانشجو پس از موفقیت در گذراندن واحدهای درسی و آزمون جامع  و با هماهنگی استاد راهنما طرح پروپوزال (طرح تحقیق) خود را به گروه ارائه و پس از تصویب گروه مجوز نگارش پایان‌نامه (رساله) را اخذ می‌نماید.

وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار

پایان‌نامه (رساله) مقطع دکتری پژوهش‌محور شامل 28 الی 34 واحد است.

حداقل نمره قبولی واحدهای درسی 14 از 20 و حداقل نمره رساله 16 از 20 می‌باشد.

طول دوره تحصیل در دوره دکتری پژوهش‌محور حداقل 6 نیمسال تحصیلی و حداکثر 8 نیمسال است (تا حداکثر 2 نیمسال تحصیلی قابل افزایش است).

دانشجویانی که موفق به اخذ نمره زبان نشوند، دانشجویانی که در دفاعیه از رساله نمره قابل قبول کسب نکنند و دانشجویانی که ارزیابی قابل قبول از کمیته راهبردی اخذ ننمایند از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.

شرایط دکتری آموزش‌محور و دکتری پژوهش‌محور در یک نگاه

  • دکتری پژوهش‌محور با یک طرح پژوهشی آغاز می‌شود.
  • بین اعتبار مدرک دکتری آموزش‌محور و دکتری پژوهش‌محور تفاوتی وجود ندارد.
  • تاثیر آزمون کتبی در دکتری آموزش‌محور و دکتری پژوهش‌محور  متفاوت است.
  • تاثیر مصاحبه نیز در دکتری آموزش‌محور و دکتری پژوهش‌محور متفاوت است به همین منظور لازم است تا داوطلبان پیش از اقدام به ثبت‌نام اطلاعات کاملی در این مورد کسب نمایند.
  • تعداد واحدهای درسی در پذیرش دکتری آموزش‌محور و دکتری پژوهش‌محور متفاوت است و بر اساس رشته مشخص می‌شود.
  • دانشجویان دکتری پژوهش‌محور توسط استاد راهنمایی که اعتبار پژوهشی آنها را تامین کند قادر به ادامه تحصیل هستند و امکان انتقال به واحد دیگر را نخواهند داشت.

مشاهده بیشتر

سحر سابقی

من سحر سابقی هستم کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس. به تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی علاقه دارم و کار تولید محتوا انجام می‌دم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا